Wszystko zaczęło się w pewnym kalifornijskim garażu w 1945 roku. Ruth i Elliot Handlerowie wraz ze swoim przyjacielem Haroldem "Mattem" Matsonem założyli firmę wykonującą ramy do obrazów. Od połączenia ksywki Harolda i pierwszych liter imienia Elliota powstała nazwa przedsiębiorstwa – Mattel. Ruth, nie tylko żona założyciela, ale też wieloletnia prezes firmy, wytwarzała mebelki do domków dla lalek, które w krótkim czasie stały się specjalizacją przedsiębiorstwa.
Przełomem okazała się jednak końcówka lat 50., kiedy Ruth zauważyła, że jej córka uwielbia bawić się lalkami i odgrywać nimi role dorosłych. Zainspirowana tym faktem i dziecięcymi potrzebami, przedsiębiorczyni postanowiła stworzyć własną wersję lalki, nazwaną zdrobnieniem imienia córki Barbary „Barbie”. Zabawka okazała się wielkim sukcesem, a dziś jest ikoną popkultury.
Tylko co Barbie ma wspólnego z Hot Wheels? Spieszymy z wyjaśnieniem
Po sukcesie Barbie, małżeństwo Handler zapragnęło stworzyć produkt, który będzie odpowiadał także na potrzeby małych fanów motoryzacji. W połowie lat 60. Elliot Handler doszedł do wniosku, że zabawkowe, miniaturowe modele samochodów dla dzieci są… zwyczajnie nudne. Nie podobało mu się, że są wzorowane wyłącznie na pełnowymiarowych pojazdach, a do tego opornie się poruszają. W projektach, dostępnych dotychczas na rynku, brakowało polotu i kreatywności. Postanowił to zmienić.
W 1968 roku rzucił więc odważne wyzwanie ówczesnym producentom autek i wraz z grupą projektantów, w skład której wchodzili m.in. naukowiec specjalizujący się w budowie rakiet czy projektant samochodów, stworzył przyciągające wzrok, widowiskowe małe autka, znane dzisiaj jako Hot Wheels. Jego pojazdy odlewane były ciśnieniowo, łączyły oryginalny design z prędkością, mocą i wydajnością.
Hot Wheels dziś
Odważny krok Handlera okazał się nie lada sukcesem. Jego produkt to dziś synonim zabawy i kreatywności, który inspiruje dzieci do podejmowania wyzwań, a dorosłych do spełniania motoryzacyjnych marzeń. Hot Wheels przez dekady dorobił się ogromnej kolekcji modeli, zrealizował współprace z najbardziej cenionymi markami i zyskał miano najlepiej sprzedającej się zabawki na świecie. A trzeba wiedzieć, że nr 1 w tym rankingu to nie jedyna liczba, jaką Hot Wheels może się poszczycić. Pozostałe przyprawiają wręcz o zawrót głowy.
Czas na odrobinę matematyki
Od 1968 roku wyprodukowano już ponad 8 miliardów Hot Wheels. Rocznie powstaje ich ponad 500 milionów (co daje 2 miliardy samych kółek), tygodniowo – 10 milionów, na sekundę z kolei 16,5. Szacuje się, że przeciętne dziecko w Stanach Zjednoczonych posiada 50 sztuk Hot Wheels, a autka sprzedawane są aż w 150 krajach. Jest z czego wybierać, gdyż powstało już 20 tysięcy różnych wariantów tych samochodzików. Marka współpracuje z prawie każdym producentem samochodów na świecie.
Wyjątkowa ikona motoryzacji
Hot Wheels zawróciły jednak w głowach nie tylko najmłodszym. Także starsi oszaleli na ich punkcie. Dowód? Najdroższy egzemplarz, jaki kiedykolwiek został sprzedany, kosztował 72 tysiące dolarów a największa ich kolekcja jest warta ponad 1 milion dolarów. Nie ukrywajmy – to już zabawa dla nieco większych chłopców. Marka stworzyła z myślą o nich linię Hot Wheels Red Line Club (RLC). Ma ona na celu zaspokojenie potrzeb kolekcjonerów, którzy chcą powiększyć swoje zbiory o kolejne limitowane edycje wysokiej klasy samochodów Hot Wheels. Pojazdy, które można tam znaleźć są najrzadszymi i najbardziej pożądanymi odlewami, reprezentującymi szczyt ekskluzywności i często wyprzedawanymi w ciągu kilku minut. Niektóre detale, którymi szczyci się ta edycja to m.in. ręcznie polerowane/chromowane nadwozie Spectraflame, więcej części odlewanych ciśnieniowo, w tym nadwozie, podwozie, silnik i spojler, ruchome części takie jak otwierana maska i drzwi oraz prawdziwe gumowe opony. Prawdziwa gratka dla niejednego miłośnika motoryzacji.
Patrząc dziś na pozycję i skalę marki Hot Wheels, można śmiało stwierdzić, że działania Ruth i Elliot Handler były niezwykle trafione, a małżeństwo doskonale rozumiało potrzeby konsumentów na wszystkich etapach. Aktualnie Mattel to globalny producent zabawek – firma ma w swoim portfolio takie marki jak m.in. Hot Wheels, Barbie, Fisher-Price, Tomek i Przyjaciele, UNO czy Masters of the Universe.